YÖNETMELİKLER
ZEMİN VE TEMEL ETÜDÜ UYGULAMA ESASLARI VE RAPOR FORMATINA DAİR TEBLİĞ 09 Mart 2019
ZEMİN VE TEMEL ETÜDÜ UYGULAMA ESASLARI VE
RAPOR FORMATINA DAİR TEBLİĞ
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı; bina ve bina türü yapıların tasarım, projelendirme, inşa ve denetimi için
yapılması zorunlu olan zemin ve temel etütlerinin planlaması, arazi araştırmaları ve laboratuvar çalışmalarının
yapılması, sahada karşılaşılan zemin birimlerinin (zemin ve/veya kaya) mühendislik özellikleri ile yeraltı suyuna
ilişkin verilerin toplanması, yerel deprem etkilerinin belirlenmesi ve elde edilen verilerin değerlendirilmesi sonucunda
zemin ve temel etüt raporlarının hazırlanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ; yeni inşa edilecek yapılar için; bölgenin jeolojisi, bölgesel deprem özellikleri,
yapı özellikleri, zemin özellikleri, civar yapılar, yeraltı suyu durumu ve çevre koşulları dikkate alınarak zemin
araştırmaları için yapılması gereken planlama, arazi araştırmaları ve laboratuvar çalışmalarıyla bu çalışmalara dayalı
olarak hazırlanacak zemin ve temel etüt raporları ile mevcut binaların değerlendirilmesi, riskli yapı tespiti ve
güçlendirilmesi süreçlerinde yapılması gereken zemin araştırmalarını kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 107 nci maddesinin birinci fıkrası ile
18/3/2018 tarihli ve 30364 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Bina Deprem Yönetmeliğinin eki
Deprem Etkisi Altında Temel Zemini ve Temellerin Tasarımı İçin Özel Kuralların 16.2.2 nci maddesine ve 3/7/2017
tarihli ve 30113 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Planlı Alanlar İmar Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinin (ççççç)
bendine dayanılarak hazırlanmıştır.
Uygulanacak esaslar
MADDE 4 – (1) Zemin ve Temel Etütlerinin hazırlanmasında bu Tebliğin ekinde yer alan uygulama esasları
ve format uygulanır.
Yürürlük
MADDE 5 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 6 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür
167 Sayılı Yeraltı Suları Hakkındaki Kanun
YERALTI SULARI HAKKINDA KANUN
Kanun Numarası : 167
Kabul Tarihi : 16/12/1960
Yayımlandığı R. Gazete : Tarih : 23/12/1960 Sayı: 10688
Yayımlandığı Düstur : Tertip: 4 Cilt: 1 Sayfa: 814
Bu Kanun ile ilgili tüzük için, \”Tüzükler Külliyatı\”nın kanunlara göre düzenlenen nümerik
fihristine bakiniz.
Yeraltı sularının mülkiyeti:
Madde 1 – Yeraltı suları umumi sular meyaninda olup Devletin hüküm ve tasarrufu
altındadır.Bu suların her türlü araştırılması,kullanilmasi,korunmasi ve tescili bu kanun
hükümlerine tabidir.
Terimler:
Madde 2 – Bu kanunda yeraltı suyu ile ilgili olarak kullanılan terimler aşağıdaki manaları
ifade eder:
Yeraltı suyu:
Yeraltındaki durgun veya hareket halinde olan bütün sulardır.
Yer altı suyu deposu:
Bünyesinde yeraltı suyu bulunan tabakalardır ki, bu tabakaların her hangi bir noktasından
su çekildiğinde, bütün su kütlesine tesir edilmiş olur.
Kimse:
Resmi, yari resmi veya hususi hüviyeti haiz hakiki ve hükmi şahıslar.
Komşu :
Bitişik arazi sahibi veya ayni bölgede bulunan ve halin icaplarına göre bitişik arazi sahibi
gibi ayni yeraltı suyu imkanlarından faydalanması lazım gelen kimse.
Müracaat sahibi:
Arama, kullanma veya ıslah ve tadil belgesi isteyen kimse.
Belge sahibi:
Arama, kullanma veya ıslah ve tadil belgesi almış olan kimse.
KANUNLAR, TEMMUZ 1990 (Ek-6)
Faydalı kullanış:
Yeraltı suyunun içmede, temizlikte, belediye hizmetlerinde, hayvan sulamada, zirai
sulamada,maden ve sanayide, sportif vesair tesislerde kullanilmasi.
Faydalı ihtiyaç:
Yeraltı suyunu kullanacak kimsenin faydalı kullanışları için muhtaç olduğu su miktarı.
Emniyetli verim haddi:
Yeraltı suyu deposu verimine zarar vermeden devamlı olarak alınabilecek su miktarı.
Araştırma kuyusu:
Yeraltı suyu hakkında bilgi edinmek üzere açılan kuyular.
Đsletme kuyusu:
Đstifadeye arz olunan kuyular.
Yeraltı suyu isletme sahalarının tespit ve ilanı:
Madde 3 – (Değişik: 4/7/1988-KHK-336/1 md.; Aynen Kabul: 7/2/1990-3612/37 md.)
Sınırları ve yapısal özellikleri belirlendikçe yeraltısuyu sahaları,Devlet Su Đsleri Genel
Müdürlüğünün teklifi üzerine,ilgili bakanlıkça \”Yeraltısuyu Đsletme Alanları\” kabul ve ilan
edilir.
Đlan edilmiş yeraltı suyu isletme sahaları içinde kuyu açılması:
Madde 4 – Yeraltı suyu isletme sahaları içinde 8 inci madde hükmüne göre belge alınarak
açılması gereken kuyuların adedi, yerleri, derinlikleri ve diğer vasıflarıyla çekilecek su
miktarı Devlet Su Đsleri Umum Müdürlüğü tarafından tayin ve tespit edilir.
Yeraltı suyu isletme sahalarında 8 inci madde sümbülüne giren her türlü yeraltı suyu
tesisleri, Bayındırlık Bakanlığınca tanzim edilecek teknik talimatname hükümlerine göre
meydana getirilir.
Kuyu açan kimse, bulunan suyun ancak kendi faydalı ihtiyaçlarına yetecek miktarını
kullanmaya yetkilidir.
Faydalı ihtiyaç miktarı,tahsis edilecek maksada göre ilgili bakanlıkların mütalaası alınmak
suretiyle, Devlet Su Đsleri Umum Müdürlüğü tarafından tayin ve tespit edilir.
Đlan edilmiş yeraltı suyu isletme sahaları disinda yeraltı suyu aranması ve kullanılması:
Madde 5 – Đlan edilmiş yeraltı suyu isletme sahaları disinda her arazi sahibi; arazisinde
yeraltı suyu aramak, suyu bulduktan sonra, bunun kendi faydalı ihtiyaçlarına yetecek
miktarını kullanmak hakkına maliktir.
Ancak bu isler 8 inci maddenin sümbülüne girdiği takdirde belge alınması mecburidir.
Faydalı ihtiyaç miktarı dördüncü madde hükümlerine göre tayin olunur.
Komşu hakki:
Madde 6 – Arazisinde faydalı ihtiyaçları için yeter miktarda su bulunmayan veya bu suyu
elde etmesi fahiş masrafı icabet tiren bir kimsenin, komşu arazideki yeraltı suyundan
istifade şartları 20 nci maddede sözü geçen tüzükte belirtilir.
Devlet Su Đsleri Umum Müdürlüğünün yetkileri:
Madde 7 – Yeraltı suyu etüt ve araştırmaları için Devlet Su Đsleri, herhangi bir yerde
kuyular açmak veya açtırmak hakkına maliktir. Bu kuyular için istimlak yapılmaz.
Araştırma kuyularından isletme kuyusu haline ifrağ edilenlerle, doğrudan doğruya isletme
kuyusu olarak açılan kuyular için, kuyu yeri ile geliş gidişe lüzumlu arazi Devlet Su Đsleri
Umum Müdürlüğü tarafından istimlak olunur.Đstimlak bedeli,kuyunun maliyet hesabina
ithal edilir.Đsletme kuyularının intifa hakki Devlet Su Đsleri Umum Müdürlüğü tarafından
hakiki veya hükmi şahıslara devredilebilir veya kiralanabilir.Devir veya kira bedeli Devlet
Su Đsleri Umum Müdürlüğü tarafından takdir olunur.
Kuyunun intifa hakkinin devrinde veya kiralanmasında arazi sahibine tercih hakki tanınır.
Belge alınması ve bilgi verilmesi mecburiyeti:
Madde 8 – Aşağıdaki (a) ve (b) fıkralarında beyan edilen kazıların yapılması veya
kuyuların açılması için Devlet Su Đşleri Umum Müdürlüğünden belge alınması mecburidir:
a) (Değişik: 4/7/1988-KHK-336/1 md.; Aynen Kabul: 7/2/1990-3612/38 md.)
Su temini maksadıyla, kesitleri ne olursa olsun, tabii zemin üstünden itibaren derinliği
Devlet Su Đşleri Genel Müdürlüğü tarafından tespit ve ilgili bakanlığın onayından sonra
ilan olunan haddi asan her türlü çukur,sondaj ve kuyular (el ile açılan kuyular hariç),
b) Su temini maksadıyla, boyları ve kesitleri ne olursa olsun, ufki veya meyilli her türlü
galeriler ve tüneller.
Bu kazıların yapılması ve kuyuların açılması su temini maksadını gütmemesi halinde,
bunlar hakkında belge aranmamakla beraber,Devlet Su Đsleri Umum Müdürlüğünün talebi
üzerine bilgi verilmesi mecburidir.
Arama belgesi:
Madde 9 – Yeraltı suyu aranmasında belge almayı icabet tiren isler için bir sene süreli
arama belgesi verilir.Bu süre içinde,arama bitirilmezse; belge sahibinin,sürenin son ayı
içinde müracaat etmesi sertiyle belge bir sene için temdit edilir.Bu süre zarfında da
arama bitirilemezse; belge hükümsüz sayılır ve is sahibi yeniden belge alır.
Kullanma belgesi
Madde 10 – Arama belgesine dayanarak arazisinde yeraltı suyu bulunan kimse, bu suyu
kullanabilir. Ancak, bir ay içinde Devlet Su Đsleri Umum Müdürlüğüne müracaat ederek
kullanma belgesi alır.
Islah ve tadil belgesi:
Madde 11 – Kullanma belgesini haiz bir kimse arazisindeki kuyuların veya yeraltı suyu
menbalarının verimini artırmak veya başka bir maksadı sağlamak gibi mülahazalarla
bunlar üzerinde kendiliğinden her hangi bir müdahalede bulunamaz veya kuyuların
kullanma seklini değiştiremez.Ancak,Devlet Su Đsleri Umum Müdürlüğünden \”ıslah ve
tadil belgesi\” almak suretiyle,böyle bir ameliyeye girişebilir.
Belgelerin ücret, resim ve harçtan muafiyeti:
Madde 12 – Dokuzuncu, onuncu ve on birinci maddelerde sözü geçen belgeler hiçbir
ücrete, damga resmine, harca ve sair rüsuma tabi değildir.
Belge için müracaat:
Madde 13 – Arama, kullanma veya ıslah ve tadil belgesi almak isteyen kimse, doğrudan,
doğruya, bulunduğu yerdeki Devlet Su Đsleri Umum Müdürlüğü teşkilatına, Devlet Su
Đsleri Umum Müdürlüğü teşkilatı yoksa, en yakın mülkiye amiri vasıtasıyla,Devlet Su Đsleri
teşkilatına müracaatla belge talebinde bulunur.
KANUNLAR, TEMMUZ 1990 (Ek-6)
Müracaat sahibine, bir ay zarfında,belge verilmek veya reddedilmek suretiyle cevap
verilir.
Ayni zamanda yapilan müracaatlarda su taleplerinin emniyetli verim haddine yaklaşması:
Madde 14 – Su taleplerinin yeraltı suyu deposunun emniyetli verim haddine yaklaşması
halinde, belge için yapılmış bir müracaattan sonra, bir hafta zarfında, ayni yeraltı su
deposundan istifade etmek üzere,yapılacak başka müracaatlar, ilgili Bakanlıkların
temsilcilerinden müteşekkil bir heyet marifetiyle incelenerek taliplerden hangilerine
kullanma belgesi verileceği karara bağlanır.
Tescil:
Madde 15 – Bu kanun hükümlerine göre verilen bütün belgeler, Devlet Su Đsleri Umum
Müdürlüğü tarafından bir sicile kaydedilir.
Şartların tespiti ve kontrolü:
Madde 16 – Arama, kullanma, ıslah ve tadil ameliyelerinin şartları ve kuyuların
açılmasında fen elemanlarına tanınacak hak ve salahiyetlerle mesuliyetleri ve bu
hususların kontrolü 20 nci maddede sözü geçen tüzükte belirtilir.
Proje ve fenni mesuliyet:
Madde 17 – Bu kanun hükümlerine göre yeniden yapılacak veya tadil ve ıslah edilecek her
türlü yeraltı suyu tesislerinin etüt, proje ve aplikasyonları, yetkili elemanlarca yapilan
tasdikli bir proje ve mesuliyete istinat eder.
Satıh alüvyunlari içerisinde açılan ve derinliği 8 inci madde gereğince ilan edilen haddi
asmayan kuyular bu hüküm dışındadır.
Ceza hükümleri:
Madde 18 – Bu kanundaki vecibeleri yerine getirmeyenler bu hareketlerinden dolayı, diğer
kanunlara göre, daha ağır bir ceza ile cezalandırılmadıkları takdirde, bu madde hükmüne
göre cezalandırılırlar.
a) Belge almadan sekizinci maddedeki isleri yapanlar ile kasten yanlış bilgi verenler 500
liradan 3000 liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılırlar.
Ceza alınmakla beraber, kuyunun açılıp isletilmesinde Devlet Su Đsleri Umum
Müdürlüğünce bir mahzur görülmezse, sahibine gerekli belge verilir. Aksi halde, kuyu
kapatılır ve masrafı kuyuyu açtırandan alınır.Tekerrürü halinde, ceza iki misli olur ve o
kimseye belge verilmez, kuyu kapatılır ve masrafı kuyuyu açtırandan alınır.
b) Onuncu ve on birinci madde hükümlerine aykırı hareket edenlerle arama, kullanma,
ıslah ve tadil faaliyetleri sırasında konulan şartlara riayet etmeyenler, müracaat
formlarında istenen bilgileri vermeyenler,sekizinci maddenin son fıkrasındaki mecburiyete
riayet etmeyenler 500 liradan 1500 liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılırlar.
Tekerrürü halinde, cezalar iki misli olur, belge verilmez veya verilmiş ise geri alınır. Kuyu
kapatılır ve masrafı kuyuyu açtırandan alınır.
c) Bu kanunla ilgili davalara sulh mahkemelerinde bakılır.
Istisnalar:
Madde 19 – 6309 sayılı kanun hükümleri gereğince maden telakki edilen sularla 927,4268
ve 6977 sayılı kanunların hükümlerine tabi bulunan içmeye ve yıkanmaya mahsus şifalı
maden suları, bu kanun hükümlerinden istisna edilmiştir.
Ancak, sekizinci maddenin son fıkrası hükmü mahfuzdur. (1)
(1) Bu maddede geçen 4268 sayılı Kanun 3/3/1954 tarih ve 6309 sayılı Kanunun 158 inci
maddesi ile 2 nci maddesi hükmü hariç tutularak yürürlükten kaldırılmış olup, mezkur 2
nci madde de 10/6/1926 tarih ve 927 sayılı Kanuna Ek 5 inci madde olarak eklenmiştir.
Önce açılmış kuyular:
Geçici Madde 1- (167 sayılı Kanunun kendi numarasız geçici maddesi olup teselsül için
numaralandırılmıştır.)
Bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce açılmış olup da, zirai sulama ile maden
isletmelerinde ve sanayide kullanılan ve 8 inci maddenin şümulüne giren yeraltı suyu
kuyuları için, bunların sahipleri, bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren, 2 sene
içinde kuyunun bulunduğu yerin bağlı bulunduğu Devlet Su Đsleri teşkilatına müracaat
ederek, hususi formları doldurup vermekle mükelleftir.Devlet Su Đsleri Umum Müdürlüğü;
bu formları inceleyerek kuyuların kullanma şartlarını tayin ve sahiplerine, müracaat
tarihinden itibaren 1 ay içinde kullanma belgesi verir.
Đşbu geçici madde gereğince müddeti içinde belge almayanlar 500 liradan 1500 liraya
kadar para cezası ile cezalandırılır.
Tüzük hazırlanması:
Madde 20 – Bu kanunun tatbikatı ile ilgili hususlar için Bayındırlık,Tarim, Sanayi,Đmar ve
Iskan Bakanlıklarınca müştereken bir tüzük hazırlanır.
Madde 21 – Bu kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Madde 22 – Bu kanunun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
3336-1
167 SAY1LI KANUNA EK VE DEĞĐŞĐKLĐK GETĐREN MEVZUATIN YÜRÜRLÜĞE GĐRĐŞ
TARĐHĐNĐ GÖSTERĐR LĐSTE
Kanun Yürürlüğe No. Farklı tarihte yürürlüğe giren maddeler giriş tarihi
—————– ———————————————- ————–
KHK/336 — 5/8/1988
KANUNLAR,ŞUBAT 1990 (Ek-5)
3336-2